نکات مهم در مورد خرید کابین روشویی

نکات مهم در مورد خرید کابین روشویی

نکات مهم در مورد خرید کابین روشویی

  1. استفاده از ورق مناسب ضد آب و آنتی باکتریال
  1. استفاده از لولا گازور مناسب 
  2. استفاده از آینه مناسب برای مکان هایی با رطوبت بالا 
  3. استفاده از رنگ ضد خش و مقاوم 
  4. استفاده از دستگیره ضد زنگ
  5. استفاده از بسته بندی مناسب جهت جلوگیری از ضربه ی حاصل از حمل ونقل 
  6. طراحی و دیزاین مناسب برای نوع دکوراسیون منزل شما 
  7. استفاده از روکابینتی با کیفیت و مناسب با سلیقه ی مصرف کننده 

 

 

نکته ی مهمی که باید در خرید کابین روشویی دقت کرد نوع ورق استفاده شده دراین محصول است.

 ورق مورد استفاده در کابین روشویی

ورقی که باید در کابین روشویی استفاده شود باید چند ویژگی داشته باشد که مهمترین آن ضد آب بودن آن است. آنتی باکتریال بودن یکی دیگر از خصوصیاتی می باشد که باید در متریال استفاده شده در کابین روشویی به آن دقت کرد.

در نهایت ورق مورد استفاده باید درکنار این خصوصیات قیمت مناسبی داشته باشد که تمامی اقشار جامعه بتوانند محصول نهایی را بدون استرس مالی خرید نمایند.

امروزه شیت های ورق در اجناس و سایز های مختلف تولید می گردد که همگی آن ها برای استفاده در مکان های مرطوب مناسب نیستند مثلا ورق ام دی اف به علت وجود گردهای چوب و چسب به هیچ عنوان قابل استفاده دراین صنعت نمی باشند چون هم درتماس با آب پوسیده می شوند وهم اینکه مکان مناسبی برای رشد انواع باکتری ها و حشرات به وجود می آورند.

شیت های چوب طبیعی اشباع شده برای استفاده در کابین روشویی و مکان های مرطوب نیز مناسب می باشند مثل ترمو وود ها ، فینگرجوینت ها و ورق های چند لایه ( سوزا ) این نوع از چوب طبیعی چون حرارت دیده هستند با عملیات خاص ضد آب شدند تنها ایراد این نوع ورق قیمت بالای آن می باشد که باعث شده فقط  برای کابین روشویی لوکس از آن استفاده شود اما در 90% کابین ها به علت قیمت بالا ازاین نوع ورق استفاده نمی گردد.

 

شیت ورق فومیزه ( پی وی سی )

این نوع ورق با توجه به قیمت فوق العاده مناسبی که دارند ضد آب آنتی باکتریال و ضد حریق نیز می باشند. این محصول نسبتا جدید می باشد ودر سال های اخیر سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص داده است .

ورق فومیزه از ترکیب چندین مواد ساخته می شود که مهمترین آنها وعی پلاستیک به نام  PVC  می باشد که با مواد شیمیایی به عنوان عامل فوم زاد ترکیب شده که هیچگونه صدمه ای به محیط زیست وارد نمی کند.

این نوع شیت ورق های ورق در کشورهای پیشرفته استفاده بسیاری دارند .

درپی رشد اقتصادی و صنعتی کشور ها و تب کاهش استفاده از چوب و قطع درختان بود که این ورق ها به رقیب سر سخت برای صنعت نجاری تبدیل شد .

از مزایای ورق فومیز نسبت به صنایع چوب می توان به :

وزن سبک ، قابلیت انعطاف ، ضد حریق بودن ( خاصیت خود خاموش شوندگی ) ، ضد اسید بودن ، مقاوم در برابر مواد شیمیایی ، ضدآب ، ضد گرد وغبار  ، عایق حرارتی و صوتی وبسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

این نوع ورق قابلیت روکش شدن ، پرینت رنگی و امباس شوندگی را نیز دارا می باشد.

در حال حاضر این ورق در صنایع تولید شلف و پارتیشن شرکت های دکوراتیو ، شرکت های تبلیغاتی و مخصوصا در تولید کابین روشویی استفاده می شود.

 

آیا لولای کابین روشویی شما زنگ زده و خراب شده و باعث باز وبسته نشدن درب می گردد ؟

لولا گازور درب کابین زنگ زده و کارآیی ندارد ؟

آیا به فکر تعویض لولای کابین روشویی خود هستید ؟

یا به دنبال لولای مناسب برای کابین روشویی هستید ؟

درمقاله ی زیر به تمامی این سوالات پاسخ داده خواهد شد .

لولا گازورها معمولا طول 10 الی 11 سانتی متری دارند و برای اتصال متحرک درب به کابین استفاده می گردد. لولا گازورها بسته به نوع جنس کابین ودرب ( شیشه ، سرامیک ، MDF و … ) به اشکال مختلفی تقسیم بندی می شوند :

پرمصرف ترین  آنها شکلی است که برای MDF  و PVC  وورق های POLY WOOD  استفاده می کردند.

لولای مناسب برای کابین روشویی

امروزه انواع لولا ها با کارآیی اشکال و اجناس مختلف در بازار وجود دارد که مطمئنا ذکر تمامی موارد و توضیحات آن دریک مقاله نمی گنجد به همین دلیل ترجیح دادیم دراین مقاله به نوع گازور و لولاهایی که زیر مجموعه این نوع هستند بپردازیم.

در ذیل به معرفی لولا های مرسوم که در کابین روشویی استفاده می شوند می پردازیم .

انواع لولا گازور از لحاظ کارآیی

لولا گازورها از لحاظ کارآیی به چندین دسته تقسیم می شود که 3 مورد آنها در کابین روشویی مصرف می شوند :

  • لولا گازورهای ساده (روکار )

که پر کاربرد ترین نوع آنها هستند و غالبا در کابین ها ازاین مورد استفاده می شودو همینطور قیمت مناسبی نسبت به انواع دیگر دارد.

  • لولا گازور خم ( توکار )

این نوع لولا گازور در کابین هایی استفاده می شوند که درب مماس با بدنه می باشد.

  • لولا گازور آرام بند

دراین لولا گازور از پمپ هیدرولیکی استفاده شده که باعث آرام بسته شدن درب کابین می گردد ، این نوع لولا هم می تواند ساده و هم توکار باشند و مانع از بسته شدن سریع و کوبیده شدن درب به بدنه کابین می شود.

انواع لولا گازور از لحاظ متریال

لولا گازور ها می توانند پلاستیک ، فولاد ویا استیل باشند

  • نوع پلاستیکی

این نوع ضد آب است ولی به دلیل استقامت و استحکام پایینی که دارد برای کابین روشویی مناسب نیستند.

  • نوع فولادی

این نوع از استحکام و استقامت بالایی برخوردار هستند ولی به دلیل ضد آب نبودن به هیچ عنوان برای استفاده در کابین روشویی توصیه نمی گردد.

  • نوع استیل

مقاوم در برابر زنگ زدگی می باشدواز استحکام بالایی نیز برخوردار می باشد.این نوع از قیمت بالایی برخوردار می باشند اما برای استفاده در کابین روشویی بسیار مناسب هستند. شایان ذکر است که بهترین حالت این است که پیچ لولا نیز استیل باشد.

لولا استیل در بازار در دو شکل استیل و تمام استیل موجود می باشد که در نوع استیل حتی فنرها ،پمپ و …. نیز استیل می باشند البته نوع تمام استیل به علت قیمت فوق العاده بالا درایران استفاده نمی گردد و شرکت کاکتوس در سال 1402 برای کابین های تولیدی خود ازاین نوع گازور استفاده می کند.

شرکت تولید کابین روشویی کاکتوس ، اولین و تنها استفاده کننده ی لولا گازور تمام استیل در ایران می باشد.

انواع لولا گازور از لحاظ نصب

  1. بدون کلیپس

این نوع لولا برای درب های کوچک می باشد و چون قسمت جداکننده ندارد هنگام نصب درب و بستن پیچ ها درب باید با دست نگه داشته شود.

  1. کلیپس دار( دوتکه )

این نوع از دوتیکه لولای اصلی  ( که به درب بسته می شود ) ویک کلیپس ( که به بدنه کار بسته می شود ) تشکیل شده است بعداز نصب قطعات به بدنه ودرب کابین با اتصال جفت و بست به هم متصل می گردد.

 

نتیجه : بهترین نوع لولاگازور برای استفاده در کابین روشویی لولا استیل آرام بند می باشد که بسته به نوع استفاده آن می تواند از نوع ساده ( روکار) ویا خم ( توکار) استفاده کرد.

والبته بسیار مهم است که پیچ های لولا گازور نیز از جنس استیل باشد.

آینه ی مناسب برای مکان هایی با رطوبت بالا

تعداد کارخانجات تولید شیشه و آینه در ایران انگشت شمار هستند که با کیفیت ها و متریال خاص قادر به تولید آینه با کیفیت های متفاوت هستند.

معروفترین این شرکت ها به ترتیب 1) آینه اردکان , 2) ایران فلوت , 3) ایران آینه می باشد.

آینه ها به طور کلی از سه بخش : شیشه ، جیوه ، رنگ تشکیل شده است که در ذیل به نوع این سه متریال اشاره می کنیم.

  1. انواع شیشه ی آینه

الف ) کریستال : این نوع شیشه تاکنون در ایران تولید نشده وبرای خاص مورد استفاده قرار میگیرد و به طور مثال در اتومبیل های لوکس

ب) سوپر کلیر : این نوع شیشه بهترین وشفاف ترین شیشه تولید شده در ایران می باشد و شرکت اردکان برای تولید آینه های خود ازاین نوع شیشه استفاده می کند.

ج) معمولی : این نوع شیشه مصرف بسیار بالایی دارد و به علت داشتن قیمت مناسب نسبت به سوپر کلیر توسط همه ی شرکت های تولید آینه استفاده می شود.این نوع از نوع سوپر کلیر شفافیت کمتری را دارند.

  1. انواع جیوه ی آینه

الف ) نقره : فوق العاده شفاف بوده و مصرف بسیار بالایی دارد اکثر شرکت های تولید آینه ازاین نوع جیوه برای آینه های با کیفیت استفاده می کنند. این نوع جیوه حاوی حداقل 85% نیترات نقره می باشد. این نوع آینه بیشتر برای سرویس های بهداشتی ، جام ها و میزهای توالت استفاده می شود.

ب ) آلومینیوم : دارای شفافیت کمتر نسبت به نوع نقره می باشد و همچنین در مقابل رطوبت فوق العاده آسیب پذیر هستند و گاهی موج های زیادی نیز دارند ، از این نوع آینه برای پشت بوفه ها ، آینه های بزرگ و قسمت هایی که اهمیت کمتری دارند استفاده می شود.

3 . انواع رنگ آینه

الف ) رنگ های ضد آب :

دراین رنگ ها آب دیرتر به پشت آینه نفوذ می کند واگر از جیوه نقره استفاده شده باشد برای استفاده در جاهای مرطوب بسیار مناسب است .معمولا این رنگ ها سبز هستند.

ب ) رنگ های معمولی :

رنگ هایی هستند که از جذب آب بالاتری برخوردار هستند واین امر باعث می شود که درصد زنگ زدن در آینه هایی که در جاهای مرطوب استفاده می شوند بالا می رود .معمولا این رنگ ها طوسی تیره هستند.

نکته مهم اینکه آینه ها دودسته یک لایه رنگ و دولایه رنگ دارند که صدالبته باید در تولید آینه روشویی از نوع دولایه رنگ استفاده کرد.

نتیجه گیری : بهترین آینه برای استفاده در سرویس بهداشتی

جنس شیشه : سوپر کلیر

جنس جیوه : نقره

جنس رنگ : ضدآب ( دولایه )

که این نوع آینه فقط در شرکت شیشه و آینه اردکان تولید می شود ونسبت به آینه های با کیفیت کمتر، اختلاف دوبرابر قیمت دارند.

 

 

رنگ ضد خش و مقاوم در مقابل رطوبت با جذب آب صفر

اگر بخواهیم در مورد انواع رنگ ها صحبت کنیم باید چندین جلد کتاب بنویسیم ولی به دلیل اینکه می خواهیم مقاله مختصر و مفید باشد انواع رنگ هایی که درصنعت ساختمان استفاده می شوند  را به صورت اجمالی معرفی کرده و بیشتر توضیحات را برای رنگ هایی می گذاریم که در صنعت تولید روشویی کابینتی استفاده می گردد.

  • رنگ های پلاستیکی
  • رنگ های روغنی
  • رنگ های سلولزی ( فوری )
  • رنگ های پلی اورتان
  • رنگ های اِپوکسی
  • رنگ های پلاستیکی : این نوع رنگ جذب آب بسیار بالایی دارد ، قیمت فوق العاده ارزان بیشتر در گذشته برای پوشش دیوارهای منازل استفاده می شد ولی با توجه به کیفیت پائین تقریبا در شهرهای بزرگ استفاده ازآن منسوخ شده است . غیر قابل شستشو )
  • رنگ های روغنی : این نوع رنگ به دلیل جذب آب پایین قابل نظافت با دستمال مرطوب هستند و بعداز رنگ های پلاستیک جایگاه خود را در استفاده برای دیوار منازل پیدا کردند ، از ایرادات بزرگ این رنگ کدر شدن ،زرد شدن وتغییر رنگ می باشد.
  • رنگ های سلولزی ( فوری ) : می توان گفت این نوع رنگ قابلیت های رنگ های پلاستیک را دارند با این اختلاف که بیشتر مصارف صنعتی دارند .این نوع رنگ جذب آب بالایی دارد و برای جاهایی که رطوبت زیادی دارد قابل استفاده نیست.پوشش پائین و قیمت مناسب از ویژگی های این رنگ ها هستند.

یکی از حسن های این رنگ خشک شدن سریع آن می باشد به طوری که در 15 دقیقه کاملا خشک می شود.

  • رنگ های پلی اورتان : این نوع رنگ ها به دلیل سخت بودن و ضد آب بودن و سبک بودن و کیفیت بالایی که دارند در صنعت ، مصارف زیادی از آن ها می شود. این رنگ ها گرید های مختلف دارند که بهترین نوع آن ها برای بدنه ی هواپیما ها استفاده می گردد.صنایع کشتی سازی ، اتومبیل و خیلی صنایع که درآن نیاز به رنگ با کیفیت فوق العاده بالا دارند ازاین نوع رنگ استفاده می کنند.

یکی دیگر از ویژگی های رنگ پلی اورتان پوشش خوب ، وضوح بالا و براق بودن می باشد . این رنگ ها دارای خاصیت خود تمیز شونده (Self Cleaning) دارند به این صورت که اگر گردو غبار یا آلودگی روی آن بنشیند به هیچ عنوان آن ها را خراب نمی کند به همین دلیل با کوچکترین جریان بادی همگی از روی سطح رنگ پاک خواهد شد.

رنگ های پلی اورتان مقاومت در برابر سایش اشعه ماوراء بنفش ، پوسیده شدن و طول عمر بالایی دارند.

در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند و قابل پوشش دهی مجدد می باشند.

این نوع رنگ با گرید دکو بهترین رنگ برای استفاده در کابین های روشویی هستند که باعث می شوند این محصول در برابرمواد شیمیایی و رطوبت طول عمر بالایی داشته باشد.

 

رنگ های اِپوکسی : دارای ضخامت و پوشش بسیار بالایی هستند ، مقاوم در مقابل سایش ضربه و رطوبت می باشند از این نوع رنگ ها در صنعت  جاده سازی و برای رنگ روی آسفالت همینطور پوشش های دیوار و کف سالن های صنعتی استفاده می شوند.

 

 دستگیره مناسب ضد زنگ

  •  دستگیره ها از لحاظ شکل ظاهری بسیار متنوع و در گروه های مختلف طراحی و ساخته میشوند که از لحاظ بصری

تاثیر بسیار زیادی دارند در این مقاله ما فقط میخواهیم به انواع دستگیره ها از لحاظ جنس اشاره کنیم

  1. دستگیره های سربی این نوع دستگیره ها بسیار سنگین هستند و به علت آبکاری خوب روی این نوع از زیباییوهمچنین قیمت بالایی برخورد دار هستند اما برای استفاده در کابین روشویی توصیه نمیشود به علت اینکه این جنس از دستگیره ها از رطوبت دراز مدت خراب میشود
  1. دستگیره های آلمنیومی این جنی از دستگیره به علت دوام بالایی که در مقابل رطوبت و آب دارد بسیار مناسب

استفاده در کابین روشویی میباشد. این نوع دستگیره ها در دو نوع آبکاری شده و آبکاری نشده استفاد که در

هر دو صورت برای نصب در کابین روشویی مورد تاید هستند

 

  1. دستگیره های پلاستیکی این نوع دستگیره با اوجه به اینکه زد آب و رطوبت هستند به علت اینکه در مقابل

سایش مقاومت ندارد توصیه نمیشوند

 

 روکابینتی با کیفیت و مناسب با سلیقه ی مصرف کننده

  • استفاده از رویه های مناسب برای کابین روشویی بسیار مهم هستند این رویه ها با جنس های مختلفی در بازار عرضه می گردد که به انواع این جنس ها وتوضیحات آن در زیل اشاره میشود.

انواع رو کابینتی از نظر جنس

  1. سنگ طبیعی
  2. سنگ مصنوعی
  3. شیشه
  4. چینی بهداشتی

 

  1. سنگ طبیعی امروزه در صنعت تولید روشویی بسیار مورد استفاده قرار میگیرد

این سنگ ها به علت تنوع در رنگ بندی و زیسبایی ظاهری با انواع کابین روشویی طرح سنگ کابین روشویی سفید و… قابل استفاده میباشد

سنگ های طبیعی که در صنعت تولد کابین روشویی استفاده میکرد در انواع سنگ های مرمریت (پرشین – سیمکان – نجف آباد و…) میباشد

  1. سنگ مصنوعی

سنگ های کورین ، کوارتز و گرانیتی سه نوع سنگ مصنوعی هسند که در صنعت کابین روشویی استفاده میشود

  1. شیشه

رویه های شیشه ای با توجه به محدودیت در اجرای طرح های مختلف استفاده کمی در فول ست های کابین روشویی دارند

  1. چینی بهداشتی

پرمصرف ترین نوع رویه چینی بهداشتی میباشد که در کارخانه های ساخت این محصول تولید میشوند

 

 بسته بندی و حمل و نقل

  • با توجه به متریالی که تا به حال به آن ها اشاره سد و توضیحاتی که داده شد کابین روشویی ها در مقابل ضربه بسیار حساس میباشند و باید به صورت خوبی بسته بندی شوند که در حمل و نقل ها آسیب نبیند.

بسته بندی کابین روشویی در دولایه میباشد.

لایه اول میتواند فوم به ضخامت 2 میلیمتر و یا ایربک باشد و اهمیت آن چنان ندارد این لایه باعث میشود که اگر محصول در کارتن جا به جا شد روی بدنه آن خط و خش ایجاد نشود

لایه دوم کابین که بسیار مهم هستند کارتن های سه لایه و پنج لایه میباشند که حتی جنس لایه های آن بسیار مهم هستند

بهترین بسته بندی برای کابین روشویی و آینه باکس کارتن 5 لایه با ترکیب کرافت فلوت فلوت فلوت کرافت میباشد

  طراحی و دیزاین

  • کابینت روشویی معمولا به صورت عمده تولید میشوند کمتر دیده میشود و این محصول به صورت سفارشی تولید شدند ولی با توجه به مصرف بسیار بالا و علاقه مندی مصرف کنندگان این محصول انواع مختلفی بارنگ های بسیار متنوع در بازار موجود میباشد مطما سلیقه هرکس را تامین میکند

 

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.